dimecres, 16 de desembre del 2015

MIRÓ CONTRA EL PARÀGRAF


Ja el 1911, Gabriel Miró havia escrit un article on rebutjava la idea vuitcentista que prenia el paràgraf com a unitat de sentit literari per excel·lència. Contra el paràgraf, Miró hi oposa els mots mateixos. El fet en si de pronunciar un mot engega un procés de records en cadena que brollen de la representació d'aquell mot. D'aquesta manera la paraula "uña", en "Don Marcelino y mi profeta", fa venir present al narrador la imatge del seu mestre, que tenia una ungla de llargària conspicua. Aquest element, el mot i la representació de "uña", esperona el record i, al mateix temps, fa avançar la seqüència narrativa; i, en desaparèixer, hi posa punt-i-prou, com s'esdevé al mateix relat quan el narrador recorda que el seu mestre es va trencar l'ungla en qüestió. Amb l'ungla trencada, s'esvaeix també el procés narratiu. Els mots, doncs, actuen a manera d'esperons del passat.

(Frederic Barberà)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada